multi-logo

تاريخچه پليس زن در جمهوري اسلامي ايران

پذيرش و تربيت پليس زن در ايران بعد از انقلاب اسلامي، از سال ۱۳۷۸ (۱۹۹۹ ميلادي) با تصويب مجلس شوراي اسلامي آغاز شد. نحوه ورود به دانشگاه پليس توسط زنان از طريق کنکور سراسري در مقاطع کارداني و کارشناسي يا با گزينش فارغ التحصيلان ساير دانشگاه ها در رشته هاي مرتبط با ماموريت پليس است. البته دختران ديپلم هم براي آموزش هاي کوتاه مدت و به صورت درجه داري جذب پليس شده اند..

در جذب اين دانشجويان علاوه بر رتبه عملي تست ورزش، سلامت جسماني و رواني و گزينش اخلاقي و اعتقادي هم دخيل است. دانشجويان دختر پليس در مراکز آموزش عالي خواهران کوثر که عنوان يکي از دانشکده هاي دانشگاه پليس است و محيطي کاملامجزا و زنانه با کادر اداري خانم و با امکانات آموزشي و خوابگاهي و ورزشي کاملامجهز و پيشرفته، آموزش هاي خاص پليسي را فرا مي گيرند. آنها در طول دوره هاي کوتاه مدت شش ماه تا يک ساله يا دانشجويان در طول دو يا چهار سال علاوه بر دروس علمي مصوب آموزش عالي کشور که اکثرا مربوط به تخصص هاي پليسي و اجتماعي است و توسط استادان مجرب خانم يا آقا تدريس مي شود، آموزش هاي علمي و تجربي نيز چون آموزش هاي نظامي، تيراندازي، شنا، دفاع شخصي، آمادگي جسماني، رانندگي و اسکي را مي آموزند و تا به حال در چندين رشته نيز مقام قهرماني کشوري را کسب کرده اند. آنها در فصل تابستان با مراجعه به مراکز مختلف فعاليت پليسي به صورت عملي آموخته هاي خود را به اجرا مي گذارند.

آنها از بدو تحصيل به استخدام رسمي سازمان پليس در مي آيند و حقوق ماهانه دريافت مي کنند و از خوابگاه، غذا، لباس، امکانات تحصيلي و درماني رايگان بهره مند مي شوند. گرايش هاي تحصيلي دانشجويان پليس زن بر اساس نياز سازمان، رسته هاي راهنمايي و رانندگي، کشف جرايم، اطلاعات، انتظامي و رايانه است.

بعد از فارغ التحصيلي زنان پليس در مراکز خاصي که متناسب با رسته آنان است در ارتباط با امور زنان و کودکان به کار گرفته مي شوند. از جمله اموري که زنان پليس انجام مي دهند:
    – آزمون رانندگي و صدور گواهينامه براي زنان

    – صدور گذرنامه براي زنان

    – مشاوره در کلانتري ها براي مراجعات خانواده ها و بانوان و ارايه خدمات مددکاري اجتماعي به خانواده هاي شهدا

    امور انتظامي چون:


    – بازرسي زنان در ايستگاه هاي کنترلي و مبادي ورودي و خروجي کشور از جمله فرودگاه ها
    – دستگيري و بدرقه متهمان زن


    – تحقيق و بازجويي از زنان


    – کنترل اماکن مربوط به زنان


    – بازرسي زنان در عمليات گشت انتظامي درون و برون شهري


    – بازرسي و نظارت و محافظت از زنان زنداني


    – کليه موارد مرتبط با جرايم امنيتي و مفاسد اجتماعي مرتبط با زنان ناجا


    – بررسي صحنه جرم خاص زنان


    – انگشت نگاري زنان


    – امور بازداشتگاه هاي زنان


    و نيز اداره امور مراکز آموزشي و فرهنگي زنان ناجا پوشش زنان پليس يونيفورم نظامي با نصب درجه روي آستين، مقنعه و چادر است. آنها مجازند بر اساس تشخيص فرمانده خود که ممکن است زن يا مرد باشد در برخي عمليات ها که لازم است از پوشش چادر استفاده نکنند و در مکان هاي خاص زنانه نيز لزومي به پوشش چادر نيست.

28/7/92  –   روزنامه شرق ، شماره 1861